Daniel Ek – Den svenska entreprenören som förändrade en hel musikindustri när han skapade Spotify

1983 föddes Daniel Georg Ek som numera anses vara en av Sveriges mest betydande och mest inflytelserika entreprenörer inom IT och musik. Daniel Ek har, förutom flera utmärkelser från olika tidningsskrifter och organisationer genom åren, erhållit titeln som den mannen som revolutionerade musikindustrin med Spotify.

Dom unga åren

Daniel växte upp i Stockholm. Redan tidigt i skolan började hans intresse för IT och entreprenörskap. Han började då smått med sina kamrater med att skapa företag som tillverkade hemsidor som de sedan sålde till olika aktörer inom näringslivet. Redan som 16-åring så sökte Daniel jobb hos Google som då var relativt nytt. Han fick då till svar att han skulle återkomma när han bättrat på sin utbildning. Det retade upp Daniel som istället bestämde sig för att skapa en ännu bättre sökmotor, en uppgift som visade sig vara för stor för honom. Det hela slutade med att han la upp det han färdigställt hittills på internet och bjöd in andra att ta del av hans verk och färdigställa det han redan börjat på. Hans påbörjade jobb användes senare av Yahoo Finance.

IT

I och med Daniels intresse för IT så sökte han till IT-gymnasiet i Sundbyberg. Daniel började sedan en ingenjörsutbildning vid KTH men hoppade av bara några månader in i utbildningen för att kunna förverkliga sina drömmar med den kunskap och erfarenhet som han redan hade. Efter att han hoppat av utbildningen vid KTH började han jobba för TradeDoubler, när han senare slutade där så hade han kapital nog att kunna börja lansera sina egna idéer. Daniel hade planer att vara verksam inom musik men var bekymrad över utvecklingen inom musikbranschen med ökade nedladdningar och minskande försäljningar. Daniel började fundera på en idé som skulle kombinera de populära piratnedladdningssajterna- och tjänsterna med faktiska inkomster till artisterna och de verksamma bakom musiken.

Spotify

Tillsammans med Martin Lorentzon som Daniel Ek lärt känna på TradeDouble startade han, 2006, musikförmedlingsbolaget Spotify. Tanken med Spotify var att få de stora skivbolagen ”med på tåget”. Efter förhandlingar med musikjättarna så lanserades 2008 Spotify för kunder i Sverige och Europa för att sedan 2011 nå USA och en gigantisk kundkrets. Skillnaden mellan Spotify och de tidigare (illegala) ”tjänsterna” var att på Spotify så streamades musiken istället för att laddas ner samt att Spotify, efter att det blivit oumbärligt, senare blev en betaltjänst. Idag har S
potify över 100 miljoner användare världen över varav 30 % har anslutit sig till ett abonnemang och är därmed betalande prenumeranter. Spotify lockade tillbaka kunderna till att betala för musiken de konsumerade och ledde till en reparerad relation mellan musikjättarna och internet. Numera finns inte bara musik på Spotify utan även podcasts och videoklipp. I Sverige är det bland annat populärt bland komiker att lägga upp ljudupptagningar från deras stand-up gig på Spotify. Än idag finns det ingen musiktjänst på internet som verkligt konkurrerar med Spotify som är ständigt växande. Daniel Ek och Martin Lorentzon har nu över 1600 medarbetare världen över varav strax under hälften arbetar på företagets huvudkontor i Stockholm och deras revolutionerande musiktjänst, Spotify, har slagit igenom i 59 länder världen över.